Logo The World of Bee

Kleuterdans

Dans alsof er niemand kijkt

Vanaf 3 tot 6 jaar

Onze kleuters splitsen we op in drie groepen. Namelijk de mini’s (1ste kleuterklas), de midi’s (2de kleuterklas) en de maxi’s (3de kleuterklas).

Onze kleuterdansles openen we steeds met ons vast openingslied als startsignaal. Vervolgens houden we een kort kringmoment waar er plaats is om een klein nieuwsje te vertellen of een complimentje te geven. Dit moment zorgt ervoor dat ze elkaar wat beter leren kennen wat leidt tot een hechte dansgroep. Vervolgens warmen we ons lichaam op tijdens de opwarming. Bij de kleuters wordt hier gevarieerd in liedjes en opdrachten. Hierna openen we ons thema van de les aan de hand van meegebrachte materialen, muziek of prenten die aansluiten bij de leefwereld, seizoenen, feesten of interesses van de kinderen. We trachten tijdens de lessen de kinderen ook zoveel mogelijk kennis te laten maken met verschillende soorten muziek en bewegingen. We sluiten de les af met een stretching gevolgd door een kort kringmoment. 

Mini’s
Bij de mini’s gaan we aan de slag met opdrachten die vaak vrijer geïnterpreteerd worden. In deze les is er veel ruimte om een grote wisselwerking te hebben tussen aandachtig volgen en vrij bewegen.  Bij de mini’s zal er niet wekelijks gevarieerd worden in opwarmingnummers maar nemen we meer tijd om handelingen en bewegingen ons eigen te maken. We raken choreo’s heel speels aan onder het motto ’kijken en nadoen.’

Midi’s
Bij de midi’s kan het thema van de les al wat meer uitgediept worden. In deze groep zal er ook meer plaats zijn voor kleine choreo’s waardoor de kinderen een reeks bewegingen en/of passen leren onthouden en aan elkaar verbinden. De eerste danspassen worden traag en met voldoende herhaling aangebracht met heel wat hulpmiddelen.

Maxi’s
Bij de maxi’s zal het thema van de les al wat minder op de voorgrond treden en gaan we echt aan de slag met dansen. Er zal hier al wat meer op lijnen gedanst worden in plaats van in een cirkel. We trachten de maxi’s ook meer kennis bij te brengen van verschillende stijlen, dansformaties en van specifieke termen binnen de danswereld. Bij de maxi’s sporen we de kinderen ook aan om hun eigen danstalent verder te ontwikkelen doormiddel van vrije dansmomenten die later gaan leiden tot het improviseren van dans.